ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

Μουσικό Σχολείο Καστοριάς

30 Ιανουαρίου 2019



Γιορτή Τριών Ιεραρχών
Κοπή Βασιλόπιτας
     Η σημερινή ημέρα είναι αφιερωμένη στη μνήμη των τριών μεγάλων διδασκάλων και Ιεραρχών. Των τριών μεγάλων της Εκκλησίας πατέρων: του Μεγάλου Βασιλείου ,του Γρηγορίου του Θεολόγου και του Ιωάννου του Χρυσοστόμου.

     Τόσο πολύ τους αγαπούσαν και τους σέβονταν οι χριστιανοί, ώστε έφθασαν στο σημείο να μαλώνουν για το ποιος είναι ο πρώτος και ο μεγαλύτερος. Έτσι χωρίστηκαν σε τρία κόμματα και υπήρχε κίνδυνος να δημιουργηθεί σχίσμα. Γι αυτό η Εκκλησία αποφάσισε να τους γιορτάζει την ίδια μέρα. Για να τους εξισώσει και μαζί με αυτούς να φέρει την ομόνοια, τη γαλήνη και την ενότητα στη χριστιανική κοινότητα.

     Έκτοτε, πανηγυρίζεται από εμάς τους ορθόδοξους αυτή η γιορτή ως γιορτή των ελληνικών γραμμάτων. Ιδιαίτερα από τότε που ελευθερώθηκε η πατρίδα μας από τον τουρκικό ζυγό, η γιορτή αυτή θεωρείται εκκλησιαστική αλλά και εκπαιδευτική.

     Οι τρεις Ιεράρχες υπήρξαν πολυγραφότατοι κι εξέτασαν πολλούς τομείς της ζωής του ανθρώπου. Το κέντρο βάρους του ενδιαφέροντός τους υπήρξαν οι νέοι. Είναι βαθύτατα γνώστες της παιδικής ψυχής και θαυμάσιοι παιδαγωγοί. Οι γνώμες των Τριών Ιεραρχών και διδασκάλων για την αγωγή των νέων, αν συγκεντρωθούν είναι δυνατό να αποτελέσουν ολόκληρα βιβλία. Από άποψη ποιότητας είναι τέτοιες οι γνώμες, ώστε και σήμερα θεωρούνται πρωτοποριακές και σίγουρα θα προβλημάτιζαν τους αρμόδιους της Παιδείας. Σχεδόν δεν υπάρχει θέμα παιδαγωγικό που να μην το έχουν αντιμετωπίσει.

     Τους απασχόλησε ο σκοπός της αγωγής, η προσωπικότητα του δασκάλου. Σημείωσαν ότι αυτός πρέπει να είναι επινοητής σε μεθόδους διδασκαλίας για να κάνει το μάθημα ελκυστικό. Τόνισαν την ανάγκη να είναι ο δάσκαλος γνώστης της ψυχολογίας, να είναι ακέραιος χαρακτήρας, να μην είναι μνησίκακος, να έχει το χάρισμα της διδασκαλίας, να έχει ευρεία μόρφωση, κύρος, να δείχνει πατρική στοργή, να χαίρεται την πρόοδο των μαθητών του, να είναι άψογος, για να έχει το θάρρος να τιμωρεί τους μαθητές του, να μπορεί να συγχωρεί να είναι επιεικής αλλά και αυστηρός, να μην αγανακτεί και να μην οργίζεται.

     Επιπλέον οι τρεις μεγάλοι διδάσκαλοι κάνουν λόγο για την αρχή της εποπτικότητας, την εποπτική διδασκαλία, γιατί η εικόνα και πράξη είναι ισχυρότερα από τα λόγια και την θεωρία. Σημειώνουν πως ο μαθητής δεν πρέπει να είναι παθητικός δέκτης, αλλά να συμμετέχει ενεργά, να διατυπώνει γνώμες και απορίες. Μιλάνε για την υγιεινή δίαιτα, την ευεργετική επίδραση της γυμναστικής, την αγαθή επενέργεια της μουσικής και πρεσβεύουν πως στο μάθημα πρέπει να διδάσκεται όχι μόνο ό,τι αρέσει, αλλά και ό,τι ωφελεί.

     Τα παραπάνω είναι επόμενο να σκανδαλίζουν όλες τις εποχές. Ιδιαίτερα ίσως τη δική μας εποχή, που τα περιθώρια για δράση των πνευματικών δυνάμεων είναι ελάχιστα.

     Το Σύνταγμα ορίζει τα εξής: « Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους, έχει δε ως σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνειδήσεως και τη διάπλαση ελεύθερων και υπεύθυνων πολιτών ». Για την πραγμάτωση αυτού του σκοπού, πέρα από θεωρίες και μεθοδολογίες, ειδικά σήμερα, χρειάζονται και τα ζωντανά πρότυπα των τριών Ιεραρχών, για να μας θυμίζουν πόσο σπουδαίο και ευεργετικό είναι για τον άνθρωπο και την κοινωνία να συνεργάζεται η σοφία με την αρετή, η μόρφωση με την πίστη, και να συμβαδίζει η ανάπτυξη του νου με τον εξευγενισμό της καρδιάς!!!

Το κείμενο επιμελήθηκε η θεολόγος του σχολείου μας
Αντωνία Τσακίρη.